Tre salmer på vandringen mot Gud

Det er neppe tilfeldig hvilke salmer som er gruppert sammen i en tidebønn, for samlet utgjør de ofte (alltid?) et meningsfullt hele. Mange ganger kan det derfor være nyttig å se på alle salmene i en tidebønn under ett når vi skal gjøre disse salmene til personlig bønn. Jeg velger de tre salmene i laudes på mandag i uke 3 som eksempel:

Salme 84: Hvor elskelige dine boliger er
Jes 2:2-5: I de siste dager skal det skje
Salme 96: Syng for Herren

Hvis du klikker på de tre lenkene overfor, kan du se salmetekstene i Bibel 2011. Nedenfor er sitater fra salmene merket med blå skrift.

* * *

P1100385 - edDet felles motiv for disse tre salmene er gudsfolkets vandring mot Gud.

1) En jødisk festreise

Først kommer salme 84. Mange klassifiserer den som en «Sion-sang», en salme som lovpriser Jerusalem (Sion) og tempelet. Salmen refererer riktignok til Sion [v 8] og til tempelet, men dens sentrale budskap er paktens folk på vandring, et folk som lengter etter å nå frem til tempelet: Salige er […] de som lengter etter å dra opp til tempelet. Når de drar gjennom baka-trærnes dal, gjør de den til et kildevell, og høstregnet legger sin velsignelse over den. De går fra kraft til kraft, de trer fram for Gud på Sion. [vv 6-8] (Uttrykket «fra kraft til kraft» i vers 8 er dunkelt. Andre bibler, bl.a. den som blir brukt i de norske Tidebønnene, har oversettelsen «fra høyde til høyde», og det gir mer mening.)

Mye taler derfor at denne salmen ble brukt på en av de tre årlige pilegrimsreisene til Jerusalem på samme måte som gradualesalmene som har overskriften «sang ved festreisene» [nr. 120-134]. Siden høstregnet [v 7] nevnes, kan salmen kanskje tilhøre høstens pilegrimsvandring i forbindelse med sukkot (løvhyttefesten).

Vi har ikke bevart denne festreisen i den nye pakt, men som kristne kan vi be salme 84 i ulike sammenhenger. Enhver som vandrer mot et hellig pilegrimsmål i Norge eller utlandet, kan uten vanskelighet ta salmens ord i sin munn, men enda mer nærliggende er det å la den uttrykke vår lengsel etter å møte Gud i messens sakramentale handling: Hvor elskelige dine boliger er, Herre Sebaot! Jeg lengtet, ja, fortærtes av lengsel etter Herrens forgårder. Nå jubler hjerte og kropp mot den levende Gud. [v 3]

2) Vandringen til det himmelske Jerusalem

Den andre salmen er en profeti av Jesaja. Også her dreier det seg om gudsfolkets vandring mot Sion/Jerusalem [v 3] til Herrens tempelberg [v 2]. Her er imidlertid sammenhengen ikke lenger en festreise i salmistens samtid, men en vandring i de siste dager [v 2]. Salmen har et endetidsperspektiv. Derfor er ikke vandringens mål den lave tempelhøyden i vår tids Jerusalem: I de siste dager skal det skje at Herrens tempelberg skal stå urokkelig som det høyeste av fjellene og rage over høydene. [v 2] Der skal det råde paradisiske tilstander uten sverd, spyd og krig. [v 4]

Det er ikke vanskelig for oss kristne å tolke dette som en profeti om gudsfolkets vandring mot den nye himmel og den nye jord i det himmelske Jerusalem [Åp 21]. Slik kan Jesajas tekst ledsage hver enkelt av oss på reisen mot livets endelige mål.

Har du forresten lest hva Det annet vatikankonsil skrev om Guds folk? Det står i den dogmatiske konstitusjonen om Kirken, Lumen gentium. Å lese det kapitlet, gir en fin bakgrunn for å be denne salmen.

3) En lovprisning ved vandringens mål

Hva er vel mer naturlig enn å prise Gud når målet for vandringen er nådd?

Når jødefolket var fremme ved festreisens mål, Sions tempel, kunne de istemme en lovsang, for eksempel salme 96. Da sang de en ny sang for Herren og ga Herren den ære hans navn skal ha [vv 1, 8].

Vi kan også bruke salmens ord når vi når målet for vår pilegrimsvandring eller når vi med glede tenker møtet med Gud i messen.

Ingen av disse tre salmene er vanskelige; det er lett å gjøre dem til personlig bønn hver for seg. Når vi ber dem samlet, slik vi gjør i laudes på mandag i den tredje uken, tilfører helheten en ny dimensjon som kan inspirere vår bønn. Å være på vandring mot Gud — både i den nære tiden og i evighetens perspektiv — er en vesentlig side ved det å være kristen. På denne måten vandrer vi enkeltvis og som medlem av gudsfolket. La disse salmene ledsage vår festreise.

Se også: TIDEBØNNER (portal)

Advertisements
Explore posts in the same categories: 2.1 Kristendom, 2.2 Bibelen, 2.3 Katolske kirke, 2.6 Liturgi, 2.7 Tidebønner

Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: