Fremmedfrykt blant katolikker?

St Olav kirkeEn europeisk studie mener å kunne dokumentere at befolkningen i tradisjonelt katolske land er noe skeptisk til innvandring. Gjelder det norske katolikker?

Vårt Lands papirutgave for 18. juli har på sidene 4-5 en interessant artikkel, Mindre fremmedfrykt med sterk religionspolitikk. Artikkelen bygger på en svensk religionssosiologisk studie i europeiske land. Hovedbudskapet i artikkelen er at jo mer staten blander seg inn i trospraksisen, dess hjerteligere omfavner sterkt religiøse mennesker innvandring. Videre mener undersøkelsen å kunne dokumentere at befolkningen i tradisjonelt katolske land fremstår totalt sett noe mer skeptiske til innvandring og at den modererende effekten av individuell religiøsitet er derfor mindre til stede i katolske land.
          Norge er ikke et «katolsk land», men med over 100.000 katolikker er Den katolske kirke det største kristne trossamfunnet utenfor Den norske kirke. På grunn av den store arbeidsinnvandringen til Norge de siste årene betjener Den katolske kirke omtrent det dobbelte antallet katolikker. Den katolske gruppen er svært sammensatt på grunn av permanent og midlertidig innvandring. Jeg har ikke funnet noen ny statistikk for hele Den katolske kirke i Norge, men tallene fra 2003 for St. Olav katolske menighet i Oslo viser klart det store mangfoldet. Blant 8.444 registrerte medlemmer i 2003 kom 4.799 (57 %) fra 137 land utenfor Norge.
          Som norsk katolikk synes jeg dette etniske mangfoldet er en stor rikdom. Vår lokale kirke avspeiler på en fin måte den katolske verdenskirken, den er i en konkret forstand virkelig «katolsk».
           Jeg har heller ikke støtt på noen vesentlig fremmedfrykt eller motstand mot innvandring blant mine trosfeller. Hvis dette inntrykket er representativt, kan det se ut som om en katolsk minoritetskirke skiller seg vesentlig fra det som den nevnte undersøkelsen fant i «katolske land». Jeg er derfor stolt over den inkluderende holdningen som preger den kirken jeg selv tilhører.
[Innlegget ble opprinnelig publisert på Vårt Lands Verdidebatt.]
= = = = =
Innlegget ble delt på Facebook hvor det medførte en del kommentarer, som jeg kopierer her:
= = = = =
Jan Frederik Solem

Artikkelen ligger ikke på nettet ennå? Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike undersøkelser, siden spørsmålene og svaralternativene for det første ofte er ledende – og for det andre som oftest (!) ville stå til stryk i klassifikasjonsteori. Det er absolutt nødvendig å vite hvilke spørsmål folk faktisk svarte på! Jeg er blitt klassifikasjonsfaglig oppgitt over flere norske spørreundersøkelser som jeg tok meg tid til å besvare.

Er ellers skeptisk til enhver svensk undersøkelse som konkluderer med å bekrefte hypotesen at svensk politikk er best…

Nylig leste jeg at årsaken til at Lunden kloster (dvs. et kontemplativt dominikanerinnekloster) ikke ble grunnlagt allerede på 1930-tallet, er at de franske nonner ikke fikk oppholdstillatelse… Intet nytt under solen!

Calle Almedal

Jeg skjønner nok ikke hele problemstillingen, men nar na Kirken i Norge er en innvandrerkirke, i stort, sa ville det vel vart merkelig om man skulle naere en slags fremmedfrykt i den. Eller?

Helge Erik Solberg

Til Jan Frederik: Nei, artikkelen er bare i papiravisen Vårt Land, ikke på vl.no, i hvert fall ikke foreløpig.

Helge Erik Solberg

Til Calle: Du har rett i at del ville være merkelig om Den katolske kirke i Norge skulle være preget av fremmedfrykt. Grunnen til at jeg skrev mitt innlegg på Verdidebatt, var at artikkelen i Vårt Land kunne gi inntrykk av at katolikker var mot innvandring.

Jan Frederik Solem

Nå er det vel fullt mulig at noen katolikker er *for* innvandring av andre katolikker, og *mot* innvandring av ikke-kristne. Det er ikke sikkert katolikker (eller andre religiøst definerte grupper i Norge) er for eller mot innvandring helt generelt – uansett om det er snakk om svensker, somaliere eller franskmenn (jfr. Per Sandberg) – så spørsmålsstillingen og svaralternativene er avgjørende om man ønsker å få et riktig bilde av holdningene.

Helge Erik Solberg

Det er riktig, men vi norske katolikker har en kirke preget av mangfold. Og det er jeg glad for.

Explore posts in the same categories: 2.3 Katolske kirke, 7 AKTUELT

Stikkord: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

