Jer 14:17-21: «Klima-klagesang»

Jer 14:17-21 brukes i laudes på fredag i uke III.

Du finner salmeteksten i Bibel 2011 (klikk på lenken). Nedenfor er sitater fra salmen merket med blå skrift.

Kapittel 14 i Jeremias bok begynner med en profeti om alvorlig tørke i Juda [vv 1-10]: Jorden slår sprekker, for det kommer ikke regn i landet, bøndene dekker til hodet i skam. Selv hinden ute på marken forlater den nyfødte kalven, for det finnes ikke noe grønt. [Jer 14:3-5] Senere i samme kapittel [vv 17-21] kommer den klagesangen som Kirken benytter i laudes. Når du skal studere denne klagen, kan du med fordel først lese hele den innledende profetien om tørken.

Det er gammel og god praksis å lese aktuelle temaer inn i tidebønnenes salmer og tekster. Da jeg selv ba denne klagesangen en fredag i desember 2009 — akkurat mens klimamøtet i København gikk mot sin avslutning — kunne jeg ikke la være å koble Jeremias klage til den aktuelle problemstillingen. Jeremia formidler Guds ord om tørkekatastrofen i Juda, og på klimamøtet diskuterte man tilsvarende katastrofer. Derfor var det helt naturlig for meg å gjøre Jeremias tekst til en klima-klagesang, for jomfruen, mitt folks datter, har brutt fullstendig sammen og fått et uhelbredelig sår [v 17]. Det er akkurat det vi frykter har skjedd med vår klode. Derfor er vi grepet av uro, for vi har håpet på fred, men det finnes ikke noe godt, og på en tid med helbredelse, men se, det er redsel [v 19]. Vi kan ikke skylde på andre, for vi kjenner vår urett, Herre, og våre fedres skyld, for vi har syndet mot deg [v 20]. Vi har sannelig stelt dårlig med Skaperens gave til oss! Det er vi som har oppgaven å redde vår egen verden — med Guds hjelp: For ditt navns skyld, forakt oss ikke [v 21].

Slik kan vi gjøre Jeremias’ gripende klage til vår egen bønn når vi satser på tiltak for å motarbeide klimatrusselen.

Men er ikke dette å gjøre vold på Jeremias tekst? Den var jo skrevet i en helt annen sammenheng. Når Jeremia nevner at jomfruen, mitt folks datter, har brutt fullstendig sammen, er det nok ikke klimaet han tenker på; hans budskap er heller en profeti om Guds straff for gudsfolkets frafall. Bibeleksperten får imidlertid mene hva han vil, jeg ber i alle fall denne klagesangen for klimaet. Det er alltid lov å gjøre de bibelske salmene til personlige bønner.

Det er kanskje unødvendig å si det, men å be Jeremias klagesang for klimaet er selvsagt bare én av mange muligheter.

(En tidligere utgave av dette innlegget ble 18. desember 2009 publisert på Vårt Lands Verdidebatt.no.)

Se også siden TIDEBØNNER (portal)

Advertisements
Explore posts in the same categories: 2.7 Tidebønner, 7 AKTUELT

Stikkord: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: