Mer om anonyme bloggere

Jeg skrev for drøyt ett år siden et innlegg om anonyme bloggere og fikk en rekke interessante kommentarer til det. Selv konkluderte jeg med følgende:

Min konklusjon er altså positiv: Akkurat som boklige forfattere velger å skrive under pseudonym eller anonymt, kan det være gode grunner for å etablere en blogg hvor forfatterens egentlige identitet er ukjent. Det har jeg nå lært.

Samtidig vil jeg imidlertid hevde at det er med god grunn jeg ofte irriterer meg over anonyme blogger eller bloggkommentarer under pseudonym hvor anonymiteten bare tjener som en beskyttelse for ufine eller provoserende meninger. Slike ytringer minner mer om sjikane og trusler som blir sendt som anonym post. Det var slikt blogginnhold som provoserte meg til å skrive innlegget som innledet denne debatten. Derfor synes jeg at det ofte er mer intellektuelt redelig å ha mot til å stå ved sine egne meninger ved å vise sin identitet i full offentlighet.

Debatten etter terroraksjonen 22. juli har styrket meg i min overbevisning: Anonyme blogger og anonyme kommentarer er en uting. Jeg støtter fullt ut synspunktene til valgforsker Frank Aarebrot

«Nettdebatten har omdefinert det offentlige rom. Der det før bare kom på trykk leserinnlegg med fullt navn, er det nå mange muligheter for å spre sine synspunkter anonymt», sier valgforsker Frank Aarebrot. Han er kritisk til hvordan ytringsfriheten i dag praktiseres. På svært mange nettsider for offentlig debatt kan folk gå til harde angrep på andre mennesker, religioner og ideer – uten å stå for det med eget navn. […] Frank Aarebrot mener derimot det er uansvarlig ikke å stå for det man mener med fullt navn. [Vårt Land 27.07.2011:6]

Explore posts in the same categories: 8 BLOGGER OG BLOGGING

Stikkord: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer den “Mer om anonyme bloggere”

  1. Annlaug Says:

    alt kan missbrukes, spesielt anonymitet.

  2. Helge Erik Solberg Says:

    Morgenbladet 29. juli har på siden 10 og 11 en rekke innlegg om anonymitet i debatten på Internett. Her er to klipp:
    «Før internett gikk anonyme leserbrev rett i søppelbøtta. Folk er mer forsiktige med hva de sier når de må oppgi navn. Vi må tilbake til den tiden da det var et krav.» [Frank Aarebrot, statsviter og professor]
    «Vi må også få nye kjøreregler på nett hvor anonymitet ikke godtas. Har du behov for å ytre deg til hele verden, bør du også kunne stå inne for hva du mener.» [Hege Storhaug, informasjonsleder i Human Rights Service]
    Er det nødvendig å si at jeg enig? At det også må gjelde verdidebatt og diskusjon om religiøse og kirkelige emner?

  3. Helge Erik Solberg Says:

    Det gleder meg at Aftenposten, akkurat som Verdidebatt, forlanger fullt navn på debattinnlegg og kommentarer: http://tinyurl.com/pnbffte


Legg igjen en kommentar

