På skuldrene til kjemper

Gro Elisabeth Paulsen, leder av Norsk lektorlag, hadde et tankevekkende debattinnlegg i Morgenbladet 14. mai: Mange har i lang tid nedvurdert verdien av kunnskap, slik den fremstår i lærebøker, i utdanningsinstitusjoner og i leksikonartikler. En begrunnelse har vært at kunnskapsutviklingen i vårt samfunn går så raskt at kunnskap så fort blir foreldet. I skolen har man i fullt alvor hevdet at dagens elever ikke skulle belemres med å lære faktakunnskap, for vitenskapen kommer antagelig frem til nye sannheter innen disse barna blir voksne. De trengte derfor heller ikke undervisning fra kunnskapsrike lærere eller lektorer, for disse er som kjent født i går. Innlegget er blant annet et godt argument for å bevare Store Norske Leksikon. Jeg synes Paulsen retter søkelyset mot noe svært viktig: Når fakta endrer seg raskt, er det viktig å ha en plattform når man tilegne seg nye fakta. Kunnskap får man når man justerer og ajourfører det man har lært tidligere og ikke når man i voksen alder møter opp med tabula rasa. Middelalderfilosofen Bernard av Chartres (12. århundre) skrev noen kloke ord om gammel kunnskap: Vi er dverger som sitter på skuldrene til kjemper. Om vi ser lenger enn dem, skyldes ikke det skarpheten i vårt syn, men fordi vi er løftet opp og båret av deres gigantiske størrelse.

Advertisements
Explore posts in the same categories: 7 AKTUELT

Stikkord: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment den “På skuldrene til kjemper”

  1. Elisabeth Solberg Says:

    Veien til en bedre skole, som politikerne stadig prøver å justere, er etter min mening en blindvei. Man må alltid legge et fundament for å kunne bygge videre. Hvis det ikke skal kreves noe av norske skoleelever, de skal ikke ha lekser, ikke pugge, ikke lære, blir det umulig for dem å tilegne seg ny kunnskap. ALT forandrer seg da ikke i tidens løp. Og uten kunnskap forstår man heller ikke hvorfor forandringer skjer. Mangelen på krav til elever er en av årsakene til at norske barn og unge ligger dårlig an når det gjelder kunnskap. Dessuten har skolemyndigheter og «guruer» ment at man i vårt samfunn må vite hvor kunnskapen kan finnes, fremfor at man tilegner seg den. Dermed kan nå elever gå opp til eksamen i videregående skole – skriftlig og muntlig – med alle hjelpemidler tilgjengelig. Hva blir resultatet? I løpet av skoleåret gidder mange ikke å lese og lære, for de vet de får bruke lærebøkene til eksamen. Etter min oppfatning er det en komplett idiotisk pedagogisk filosofi som raserer skolen.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: