Å beseire en tanke

Av og til leser jeg noe som «går rett hjem». Enkelt formulert. Klare tanker. Dype sannheter. Akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv. Kanskje bare litt bedre.

Andre ganger støter jeg på noe som er helt annerledes. Noe vanskelig. Jeg må lese, stoppe, tenke, lese om igjen, jeg gir opp. Nei, det er noe tull å bruke tid, krefter og konsentrasjon på å forstå dette.

Men…? Jeg tar boken opp igjen. Det er en gnist i den. Kanskje jeg kan få den til å flamme opp? Jeg tar fatt på nytt, og begynner å ane noe. Jeg finner tråder å nøste. Jeg ser nye landskap. Jeg høre andre toner.

Prøv å lese Luis de Molina Concordia IV, så forstår du kanskje hva jeg mener.§ Jeg har slitt med denne teksten i minst en uke. Denne spanske filosofen fra det 16. århundre er kjent for å ha oppfunnet begrepet scientia media (mellom-kunnskapen), som angivelig skulle kunne forklare hvorfor Gud vet hva vi i frihet kommer til å velge uten at vårt valg blir forutbestemt og ufritt.

Nå forstår jeg hva Molina skriver, men ikke hva han tenker. Er det han som tenker galt, eller er det jeg som leser dumt?

Jeg må ta fatt på nytt. Kanskje jeg begynner å ane noe. Finner jeg tråder å nøste? Kommer jeg til å se nye landskap? Er det andre toner å høre?

Å vinne i en konkurranse er stort. Større er det å beseire en tanke.

– – – – –

§ MOLINA Luis de: On Divine Foreknowledge – Part IV of the Concordia, oversatt med forord, innledning og noter av Alfred J. Freddoso, Cornell University Press, Ithaca (NY) 1988 (2004).

Explore posts in the same categories: 1.1 Tro og tanke, 1.3 Skjebne og frihet

Stikkord: , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

