Predestinasjon, forutviten og fri vilje – del 1

Er Guds allmakt og allvitenhet forenlig med menneskets frie vilje?

Her har vi det største av alle problemer. Menneskelivet, er det utspilt på forhånd, slik Gud har bestemt det for oss, eller er det heller slik at vi virkelig er overlatt til vår frihet, for eller mot Gud selv? [Jean Mouroux: Le mystère du temps, Paris 1962, s. 221]

Det er en katolske teolog som skriver dette i en bok om tidens mysterium, og dermed leder han oss rett inn i spørsmål som mennesker har slitt med fra gammelt av, spørsmålene om predestinasjon og fri vilje. Ja, vi kunne tilføye et problem til, Guds forutviten: Vet han på forhånd alt som skal skje, også mine egne handlinger?

Både predestinasjon og forutviten synes å stå i konflikt med min frie vilje. Moralsk ansvar forutsetter at jeg har frihet til å velge mellom alternative handlinger, mellom godt og ondt, eller som Mouroux uttrykte det: «for eller mot Gud selv». Men har jeg denne friheten dersom Gud har bestemt alt på forhånd? Eller hvis han kan se hvilke valg jeg vil gjøre i fremtiden?

Disse spørsmålene er knyttet til læren om Guds allmakt og hans allvitenhet, sentrale elementer i den kristne tro. Mange tolker disse to egenskapene absolutt.: Når Gud er allmektig, betyr det at han er dypeste årsaken til alt som skjer, og når han er allvitende, er intet skjult for hans kunnskap, heller ikke det som hører fremtiden til. Men hvor blir det da av min frihet til å velge? Har Gud allerede valgt for meg? Har jeg fri vilje når Gud for lengst har sett hva jeg vil?

Jean Calvin (1509–1564)

Idéhistorien viser oss mange forsøk på å besvare disse spørsmålene. Ytterst på den ene siden finner vi reformasjonsteologen Jean Calvin, som mener at Guds allmakt er absolutt. Derfor har Gud fra evighet av predestinert noen mennesker til frelse og andre til fortapelse. Den diametralt motsatte holdning er å forkaste troen på Gud og derved gi mennesket maksimal frihet. Her kunne vi ta eksistensfilosofen Jean-Paul Sartre som eksempel. Andre har utarbeidet ulike mellomløsninger. Noen – som for eksempel den moderne religionsfilosofen Richard Swinburne – forsøker å løse disse problemene ved å hevde at Gud har valgt å begrense både sin allmakt og sin allvitenhet og på den måten gi rom for menneskets frie vilje og ansvarlighet.

Jeg har selv balet med disse spørsmålene i mange år, og noen av mine tanker om dem har jeg skrevet om i min bok Klokke & katedral – Tanker om tid og evighet. Men jeg er ikke ferdig med problemene. Derfor kommer jeg etter hvert til å drøfte dem videre i denne bloggen.

Advertisements
Explore posts in the same categories: 1.2 Tid og evighet, 1.3 Skjebne og frihet

Stikkord: , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer den “Predestinasjon, forutviten og fri vilje – del 1”

  1. Augustin Says:

    Det er vel bibelsk (og derfor gammel og god katolsk) lære at mennesket faktisk har (en viss grad av) fri vilje, selv om denne etter syndefallet er blitt svært svekket.

  2. Line Says:

    Hei! Det er en ting jeg har lurt på lenge, og det er:
    Når paven blir valgt, er det biskopene som velger ut en pave. En pave er en overhode, altså en som på en måte er i kontakt med Gud. På hvilken måte kan biskopene vite om de har valgt ut riktig pave?

    Tusen takk, om du kunne svare på dette!:)

    • Helge Erik Solberg Says:

      Først en liten korreksjon: Det er ikke biskopene som velger den nye paven, men kardinalene. Både når det gjelder selve valget av pave og hans funksjon i Kirken etterpå kan vi bare be om og stole på Den hellig Ånds hjelp. Det er ikke noe spesielt med pavens «kontakt med Gud», han er et vanlig menneske som deg og meg. Husk hvor ynkelig Peter var, han som ble den første pave. Men Kristus har lovet Kirken hjelp og støtte av Den hellige Ånd, «Talsmannen» [Joh 14:26, 15:26 og 16:7]. Når paven derfor en sjelden gang uttaler seg ufeilbarlig, er det ikke på grunn av menneskelige kvalifikasjoner, men fordi han har fått en sentral funksjon i Kirken.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: