Betongkatolisisme?

Ola Tjørhom hadde 27. januar et innlegg i Vårt Land hvor han kritiserer avisens dekning av katolsk stoff. Han mener at Vårt Land i for stor grad formidler det han kaller «betongkatolske merkverdigheter», som antakelig betyr konservative og tradisjonalistiske holdninger i Den katolske kirke. Den 2. februar trykket avisen et motinnlegg fra meg, hvor jeg fremmet synspunkter som jeg også formulerte i blogginnlegget Tanker fra en «mellommann». I dag, 4. februar, har Ola Tjørhom et nytt innlegg i Vårt Land, hvor han bl.a. skriver: «Jeg må medgi at jeg er mer forundret over Helge Solbergs innspill. Han leser min artikkel som uttrykk for at jeg er innbitt motstander av både katolsk og mediemessig mangfold. Poenget mitt var faktisk det stikk motsatte. I en situasjon hvor Vårt Land ofte bedriver ensidig, kunnskapsløs og ukritisk begeistringsjournalistikk i forhold til det katolske lederskapet, etterlyste jeg flere kritiske bidrag – og dermed mer mangfold i spaltene.» Det gleder meg at Tjørhom og jeg er enige om behovet for dialog og mangfold. Men det er imidlertid lett å mistolke ham når han bruker polemiske uttrykk som f.eks. etiketten «betongkatolsk» om synspunkter han ikke liker.

Han skriver senere i innlegget: «Nå kan det vel hende at Solbergs katolske mangfold primært retter seg mot såkalt ‘tradisjonalisme’, mens kritiske ytringer faller utenfor det gode selskap. En slik mangfoldtenkning er imidlertid lite tjenlig. For uansett hvor verdifullt mangfoldet er, fritar det oss ikke fra behovet for kritisk bevissthet.» Jeg tror ikke vi er særlig uenige i sak, men kanskje i holdning. I mitt blogginnlegg forsøkte jeg nettopp å argumentere for mangfold til alle sider. Det innebærer selvsagt debatt og kritiske ytringer. Men jeg ønsker også bevare respekt for dem jeg er uenige med. Derfor reagerer jeg litt på Tjørhoms karikerende formuleringer.

Explore posts in the same categories: 2.3 Katolske kirke, 7 AKTUELT

Stikkord: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

