Hvor «sitter» tro og viten?

Charles de Foucauld (Hôtellerie de La Sainte Baume, Frankrike)

Jeg har akkurat lest en interessant artikkel om hjertet i et fransk bibeltidsskrift.# Den inspirerte meg til noen tanker om forholdet mellom tro og tanke.

Moderne mennesker – i det minste de som tilhører vår vestlige kulturkrets – vil uten å nøle hevde at vi tenker med hjernen. Fornuften sitter altså i hodet. Men hvor er setet for troen? I den grad troen er å holde noe for sant, kunne vi kanskje si at også troen holder til i øverste etasje. Men siden å tro er mye mer enn å kjenne sannheten, er jeg usikker på hva som er troens fysiske organ.

Her må jeg med en gang presisere at både tanke og tro er åndelige funksjoner; de kan ikke forklares som resultater av fysiologiske prosesser i kroppen. Mennesket er ikke bare legeme og heller ikke bare ånd, men en enhet av begge; en enhet som psykologer, fysiologer, filosofer og teologer har forsøkt å forklare på svært ulike måter. Descartes hadde et meget lokalisert syn på denne enheten. Han hevdet at knutepunktet for sjel og legeme var kjertelen corpus pineale mellom de to hjernehalvdelene. Andre mener at det åndelige ikke lar seg lokalisere i det hele tatt, og jeg synes det virker sannsynlig, for hvordan kan noe ikke-legemlig plasseres romlig?

Likevel lokaliserer vi ofte åndelige funksjoner til kroppslige organer, antakelig fordi vitenskapen har lært oss at det er en tett kobling. Tanker, intelligens, hukommelse og beslektede mentale aktiviteter er i samspill med hjernen. Vi har ingen grunn til å tvile på det. At kjærlighet og vilje hører til i hjertet, har ingen vitenskapelig begrunnelse, for hjertets hovedfunksjon er å pumpe blod. Hjertet er like fullt et uutryddelig symbol for kjærligheten, og vi går «helhjertet» inn for noe når det er vår sterke vilje.

Metaforisk har også troen sitt sete i hjertet. Det er en bibelsk oppfatning, som vi kanskje bare har arvet. Bibelen forteller oss at Gud «prøver mitt hjerte» [Sal 17:3; 1 Sam 16:7] for å se om vi holder av ham. Det israelske credo forener tro på Gud og kjærlighet til ham: «Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte […]» [5 Mos 6:4–5]. Det er antakelig derfor vi sier at vi har en «helhjertet» tro. Esekiel lærer oss at Gud vil gi oss «et nytt hjerte […] et kjøtthjerte», slik at det gamle «stenhjertet» ikke stenger for «en ny ånd» som han vil skal få [Esek 36:26]. Ånd og hjerte!

Nå kommer vi til det som inspirerte meg i den nevnte artikkelen: Bibelen lokaliserer nemlig også fornuften i hjertet. På hebraisk er det nemlig et språklig slektskap mellom ordene for hjerte (leb, lebab) og verbet for å tenke eller dømme galt eller riktig (labab). Dette går riktignok ikke alltid fram av våre bibeloversettelser, som har valgt andre ord for å formidle budskapet.

I Bibelens metaforiske språk er altså hjertet personens senter. Der finner vi setet for tro, fornuft, vilje og kjærlighet. Jeg synes det er en inspirerende synsvinkel. Det er altså ikke spørsmål om tro ELLER viten, men tro OG viten, for de hører til samme sted.

Så er altså hjertet en fin, bibelsk metafor for det som er et hovedemne for denne bloggen: tro og viten (følg lenken).

# Le Monde de la Bible 2002/41, side 68.

Advertisements
Explore posts in the same categories: 1.1 Tro og tanke

Stikkord: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment den “Hvor «sitter» tro og viten?”

  1. Per Erik Says:

    Veldig artig innlegg! I mine eksegesestudier lærte jeg at når bibelen snakker om hjertet, er det ofte viljen det er snakk om. Det skaper lett misforståelser når vi leser bibelske tekster, siden hjertet for oss først og fremst forbindes med følelser. Når salmene snakker om onde menneskers hjerte, så er det de valgene de gjør det er snakk om, og på samme måten er Guds hjerte setet for hans vilje. En tro som sitter i hjertet, er dermed ikke bare en tro basert på følelser (som vi lett tenker), men en tro som har konsekvenser for våre valg.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: