Agnus Dei

Vårt Land trykket i dag [4. januar, side 3] en REPLIKK som jeg hadde sendt inn for et par måneder siden. I den retter jeg søkelyset mot et annet eksempel på liturgiens «i dag» (se Julens metafysikk – det liturgiske «nå»). Her er et klipp fra teksten i Vårt Land:

Jesus bærer verdens synder
Arne Tverbakk hadde i Vårt Land 19. oktober et viktig «Spørsmål om prøveliturgien» i Den norske kirke. Han er bekymret over endringen av Agnus Dei fra «Du Guds Lam som bar verdens synder» til «Du Guds Lam som bærer verdens synder», fordi det «må bety at Jesus bærer korset i dag». Det er riktig at historisk sett var Kristi sonoffer på korset en hendelse i vår menneskelige tid, «én gang for alle» [Rom 6:10], men som frelsesbegivenhet er soningen tidløs. Det er skrevet mye om gudstjenestereformen og prøveliturgien som gjør meg svært betenkt, men den nevnte endringen er god og riktig. Liturgiens Agnus Dei gjentar nemlig Johannes Døperens ord (Joh 1:29), og setningen har fra oldkirken av vært formulert i presens, altså «som bærer verdens synder». Derved uttrykker liturgien at Kristi korsoffer gjelder oss i vår nåtid. […]

(Hvis du er ny leser av denne bloggen, kan du først følge lenken til “Velkomst“.)

Advertisements
Explore posts in the same categories: 1.2 Tid og evighet, 2.3 Katolske kirke, 2.6 Liturgi, 7 AKTUELT

Stikkord: , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: