Klima-klagesang

< Dette er et gammelt innlegg som skal omredigeres til bruk i kategorien 2.7 Tidebønner. >

Den katolske kirkes tidebønn om morgenen fredag 18. desember inneholder Jeremias’ klagesang:

Tårene strømmer fra mine øyne
natt og dag, uten stans.
For mitt folk, den unge datter,
har brutt fullstendig sammen
og fått et ulegelig sår.

Går jeg ut på marken, ser jeg folk
som er gjennomboret av sverd,
og kommer jeg inn i byen,
blir jeg vitne til hungerens kvaler.
Selv profeter og prester
må dra til et land de ikke kjenner.

Har du helt forkastet Juda,
har du bare motvilje mot Sion?
Hvorfor har du ellers slått oss
så det ikke finnes helsebot for oss?


Vi har håpet på fred og lykke,
men det kommer ikke noe godt;
vi har ventet en tid med legedom,
men se, det er redsel som rår.

Vi kjenner vår ondskap, Herre,
og våre forfedres misgjerning,

for vi har syndet mot deg.

For ditt navns skyld, støt oss ikke bort,
og la ikke vanære komme
over din herlighets trone.
Kom i hu din pakt med oss,
og gjør den ikke ugyldig!
[Jer 14:17-21]

Det er gammel og god praksis å lese aktuelle temaer inn i tidebønnenes salmer og tekster. Jeremias’ tekst traff meg derfor rett i brystet siden den ble brukt akkurat mens klimamøtet i København gikk mot sin avslutning, for mitt folk, den unge datter, har brutt fullstendig sammen og fått et ulegelig sår. Det er akkurat det vi frykter har skjedd med vår klode. Derfor er vi grepet av uro, for vi har håpet på fred og lykke, men det kommer ikke noe godt; vi har ventet en tid med legedom, men se, det er redsel som rår. Vi kan ikke skylde på andre, for vi kjenner vår ondskap, Herre, og våre forfedres misgjerning, for vi har syndet mot deg. Vi har sannelig stelt dårlig med Skaperens gave til oss! Det er vi som har oppgaven å redde vår egen verden – med Guds hjelp: For ditt navns skyld, støt oss ikke bort! Så kan vi gjøre Jeremias’ gripende klage til vår egen bønn når vi satser på tiltak for å motarbeide klimatrusselen.

Se også: Portal til TIDEBØNNER

Explore posts in the same categories: 2.7 Tidebønner, 7 AKTUELT

Stikkord: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

