Velkomst

Nå ser vi som i et speil, i en gåte,
da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis,
da skal jeg forstå fullt ut,
slik Gud kjenner meg fullt ut.

[1 Kor 13:12]

Jeg har valgt dette verset fra Pauli første brev til korinterne som velkomst til min nye blogg. Tittelen på bloggen er hentet fra samme vers: Som i et speil …

Jeg er en troende kristen. Det er grunnlaget for min livsanskuelse. Dessuten er jeg et tenkende menneske. Det et spenningsforhold mellom tro og tanke, det utfordrer meg. Jeg vil gjerne forstå, selv om Paulus lærer meg at jeg i dette livet bare kan forstå stykkevis. Derfor ønsker jeg å strekke min naturlige erkjennelse og min viten mot det guddommelige. Bakgrunnen for denne bloggen er dette samspillet mellom åpenbaring og fornuft; bloggen er viet tro og tanke.

Middelalderens tenkere formulerte dette samspillet i form av to setninger, som jeg synes er like aktuelle i dag:

>>   Credo ut intelligam – Jeg tror for å kunne forstå
>>   Intelligo ut credam – Jeg forstår for å kunne tro

Jeg kommer til å skrive mer om det senere. Nå vil jeg bare annonsere at dette blir en blogg om det å utforske Gud, hans vesen og hans gjerninger. Noen stikkord om det jeg antakelig kommer til å skrive om: tro og viten, evighet og tid, predestinasjon og fri vilje, kanskje også noen mer dagsaktuelle kommentarer. Se listen over kategorier i spalten til høyre på bloggens hjemmeside.

Jeg skriver mer om tro og viten i boken Klokke og katedral, se kapitlet «Tåkelandet».

Du kan lese mer om mine planer på siden «Om denne bloggen» (følg lenken).

Vennlig hilsen,
Helge Erik

Explore posts in the same categories: 1.1 Tro og tanke, 2.1 Kristendom

Stikkord: , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer den “Velkomst”


  1. […] (Hvis du er ny leser av denne bloggen, kan du først følge lenken til “Velkomst“.) […]


  2. […] du er ny leser av denne bloggen, kan du først følge lenken til “Velkomst“.) Lik dette:LikeBe the first to like this. Utforsk innlegg i samme kategorier: 1.2 Tid og […]


  3. […] (Hvis du er ny leser av denne bloggen, kan du først følge lenken til “Velkomst“.) […]


  4. […] (Hvis du er ny leser av denne bloggen, kan du først følge lenken til “Velkomst“.) […]


Legg igjen en kommentar

