Guds virke i verden viser veien

(Hvis du er ny leser av denne bloggen, kan du først følge lenken til «Velkomst«.)

 

For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv åpenbart det. Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket.
[Rom 1:19-21]

Det er Paulus som skriver dette om hedningene. Han skriver det som en anklage. Hedningene har ingen grunn til å vende seg fra Gud, selv om evangeliet ikke er blitt forkynt for dem, for de har kunnet «se og erkjenne» Guds «evige kraft og hans guddommelighet […] av hans gjerninger.» Dette er en klar anerkjennelse av tankens betydning for gudserkjennelsen. Den skapte verden åpenbarer Skaperen og hans virksomhet i det skapte. Av effektene kan vi erkjenne årsaken, sa Thomas Aquinas, og med det mente han at naturlig kunnskap om vår verden kan lære oss noe om både Guds eksistens og hans vesen.

Av dette kan vi merke oss to ting:

  1. Mange troende kristne ser med skepsis på fornuftens rolle i gudserkjennelsen og holder seg til «troen alene» – ofte med noen andre Pauli ord som begrunnelse. Jeg underkjenner ikke verdien av en slik tro. Den har ledet mange til et dypt og ekte gudsforhold. Men den samme Paulus lærer oss altså at den naturlige erkjennelse også kan være en vei til Gud.
  2. På den annen side stiller mange seg tvilende eller avvisende til spørsmålet om Guds eksistens. De lar seg ikke overbevise av den bibelske åpenbaring. Bibelen er for dem bare rent menneskelig litteratur, som riktignok har en viss kulturell og allmenn religionshistorisk verdi, men ikke mer enn det. Paulus lærer oss at slike personer egentlig lukker øynene, for det er mulig å se sporene av Gud i den verden vi lever i. De har «ingen unnskyldning», sier hedningenes apostel.

Jeg skriver mer om tro og viten i boken Klokke og katedral, se kapitlet «Tåkelandet».

Advertisements
Explore posts in the same categories: 1.1 Tro og tanke

Stikkord: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: